Thursday, September 2, 2010

Strive for Lailatul Qadar

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Alhamdulillah wa syukurillah. Syukur kehadrat Illahi kerana telah mentakdirkan pertemuan Auni dengan idola tarbiyah auni, Ustzh Bahyah after Nabi Muhammad SAW Ya Habiballah =)

Saye chuke ;-p bangat. Credit to dearest 3M (madehah, mardiah n mera) yg telah memprovoke auni untuk decide option tarbiyah instead of sopaholic.

Setelah puas bersesat sesatan akhirnya dipertemukan juga auni dan cik 3M. Seblum memilih tempat yg strategik di bawah khemah VVIP seat =p , my dearest sista pon sempat berfoya2 posing dengan kekanda BLUEHYPPO yang comel lote. Haishhh childish sungguh ;-)
Last station must be Program Semanis Madu conducted by Ustzah Bahyah n zhauj. Bahagia sungguh pasangan ni. Can't wait to experience dat moment with my dearest zhauji. InsyaAllah soon. Hot topic of d day is 'LAILATUL QADAR'. Di sini Auni nk sharing ap yg auni blh catch dari program tersebut :

1. 5 kelebihan Ramadhan karim umat nabi Muhd saw yg xde pd umat nabi lain :


a. Bau busuk mulutnya ketika berpuasa akan dibalas dgn bau harum kasturi + bau yg plg wangi di syurga nanti
b. Ikan2 dilaut n para malaikat akan mendoakan kita start kite sahur sampai kite berbuka. Mereka akan mendoakan agr segala dose2 kite diampunkan dan memohon Allah memperkenankan segala doa kita
c. Allah akan menghias syurga bagi muslimin yg berpuasa dan mengharapkan keberkatan Allah SWT.
d. Semua syaitan akan diikat kecuali syaitan berbangsa manusia. nauzubillahminzalik
e. Di penghujung ramadhan Allah akn ampunkan segala dosa muslimin yg ikhlas n tawadhuk beribadat padanya. Semoga kite tergolong dlm golongan tersebut
( Malam Lailatul Qadar bermula pada waktu maghrib sehinggalah ke Subuh . Dats y ramai ulama mengatakan pada waktu pagi Lailatul Qadar langit akan menjadi mendung kerana kesemua malaikat yang turun banyaknya diibaratkan pepasir dimuka bumi ini )

2. Terdapat beberapa doa yang diajar oleh Ustzh yang perlu kita amalkan seperti berikut :

a. Doa malam Lailatul Qadar : surah Al Qasas ayat 24. Minta apa yang kita hajatkan. InsyaAllah segala ap yg kite doakan termakbul
b. Doa mendapat anak yang soleh : Surah Ali Imran ayat 38
c. Doa lembut hati anak2/suami / isteri : Surah Al Hasyry : Ayat 21

3. 2 perkara yg wajib dieLakkan pada bulan ramadhan

a. Menipu
b. Mengumpat ( senjata permpuan )

4. 4 golongan doa yg Allah tidak akan makbulkan doanya even malam lailatul qadr selagi dia belum bertaubat :


a. minum arak berterusan
b. anak derhaka
c. orang yg putuskan silaturrahim
d. org yg x bertegur sape > 3 hari

5. Tanda malaikat masuk kerumah kita, berjabat tangan dengan kita dan mendoakan keberkatan kita adalah seperti berikut menurut sabda Nabi :

a. Tubuh badan tiba2 rasa gementar

b. Hati rasa lembut

c. Menangis


Pesan Ustaz n Ustazah burulah n kejarlah pada 10 malam yang gemilang n terbilang iaitu pada 10 malam terakhir Ramadhan. Di mana kite perlulah beribadat bersungguh2. Jika berat sangat pon rebutlah peluang beribadat pada malam ganjil.

" ANDA BUAT , ANDA DAPAT "
INSYAALLAH







No comments:

Post a Comment