Monday, June 21, 2010

~ sum of my preparation ~

Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang …

Ya Rabbul Izzati, Kau bimbinglah dan berikanlah kepadaku dan sahabat2 yang lain petunjuk bagi memudahkan kami menjawab segala soalan2 interview dengan cemerlang dan lancar. Pimpin kami Ya Rahman.

Based on my previous experience, questions yg akan ditanya olh interviewer adalah :









Perkenalkan diri kamu dan terangkan tugas kamu :


Answer :

Nama saya Nur Auni Amanda. Berasal dari N.Sembilan. Saya bekerja di Makmal Genetik, IPPT , USM sebagai JTMP. Saya mula bertugas di IPPT pada 2/7/2007. Makmal Genetik adalah sebuah makmal kajian kromosom dan genetik. terlibat dalam 4 tugas utama, iaitu merangkumi aspek Perkhidmatan Diagnostik, Pengurusan serta Penyelidikan dan Pembelajaran. Dalam aspek perkhidmatan diagnostic, saya perlu memastikan setiap ujian pesakit dilakukan mengikut permintaan dan relevan dengan clinical history patient.

Menurut aspek pengurusan pula, saya terlibat dalam menguruskan penyelenggaraan peralatan di makmal seperti mikroskop, capture system, fluorchem, electrophoeresis, sequencer, microarray dll. Di mana, saya akan memastikan semua peralatan dimakmal sentiasa condition yg baik dan boleh digunakan untuk tujuan diagnostic dan research. Selain itu, bagi memenuhi salah satu KPI IPPT, saya bekerja keras bersama2 team lab yang lain bagi memastikan makmal kami mendapat akreditasi ISO 15189.

Dari segi dan pembelajaran pula, saya, membantu pelajar-pelajar LI, luar Negara dan dalam Negara yang menjalankan praktikal di makmal.

Saya sentiasa memperbaiki mutu kerja dan menjalankan satu penyelidikan / teknik baru tentang sequencing. Lasweek kami baru m’jlnkn teknik sequencing for d sec time n Alhamdulillah kami dpt + respon dari sifu. InsyaAllah sekiranya ada rezeki kami akan run sample scr istiqamah utk sample2 patient terutamanya kes Fragile X. Fragile X syndrome adalah kegagalan fungsi genetik. Akibatnya bayi yang dilahirkan akan menjadi cacat, developmental delay dan sbg.

( Inilah jawapan yang bakal auni jawab. InsyaAllah, permudahkanlah urusnku ini Ya Allah )

No comments:

Post a Comment